vrijdag 2 november 2018

Wintermarkt of kerstteen




Het is zwaar, soms echt wel loodzwaar, alle issues waarmee mensen worden gebombardeerd in de naam van belangrijk nieuws. Mijn enige bedoeling was een wandeling te maken met mijn hond in de landelijke gemeente waarin ik woon, en toch, doordat ik graag naar de radio luister tijdens het wandelen, kan ik er niet om heen. Ik moet nadenken over het feit dat het omvormen van de kerstmarkt naar de wintermarkt een belangrijk iets is of niet. Zwaar, zwaar, zwaar. Toch kom ik snel tot een conclusie: het kan me niet schelen.  Ik ben geen kerstmarkt-mens. Overvolle doorgangen, al te kitscherige kerstkraampjes, foute kerstmannen en juiste kerstmuziek, dit alles in een walm van hamburgers, wafels en geglaceerde appels. Daarenboven, als het dan al eens koud is in het Vlaamse land, dan is er die teen naast mijn grote teen die zichzelf door de jaren heen heeft opgewaardeerd als mijn enige winterteen. Toch heeft het iets zo’n kerstmarkt, euh wintermarkt, whatever.  
            Gelukkig is er nog Rik Torfs op Nostalgie. Hij ligt evenmin wakker van welke naam we nu aan dit folkloregebeuren dienen te geven. Toch zegt hij, verstandig als hij is, nog even dit. Het gaat helemaal niet meer om een religieus debat, mensen hebben gewoon angst voor de islam, of, wat ook kan, ze zijn erg bang om een stuk van hun cultuur te verliezen. En dan is er nog die fijne blog van Illias Marraha op de VRT-site, met de simpele vraag welke moslim er staat te wachten om de naam kerstmarkt te veranderen naar wintermarkt. Zwaarmoedig, echt zwaarmoedig.
            Zoals gezegd, het kan me niet schelen hoe het heet, als de mensen zich maar kunnen amuseren. En plots vraag ik me af of dit nu niet het probleem is. Moet ik me interesseren voor al die verontwaardiging op sociale media rond de naamsverandering? Met andere woorden, wie zijn die mensen die leven met de angst dat hun cultuur gaat verdwijnen? Wie voelt er zich aangevallen en wie leeft met de idee dat hij/zij binnen afzienbare tijd zal geannexeerd worden door een andere cultuur? Wie behoort tot die andere cultuur en vindt dat het nodig is zich niet aan te passen (waaraan)? Met andere woorden, welke houding moet ik aannemen tegen die mensen die niet tolerant kunnen zijn? Of tegen diegenen die zo’n naamsverandering absoluut belangrijk vinden?
            Ik ben aan het eind van de dreef gekomen en al snuffelend draait mijn hond rechtsaf. Oef, geen nieuwsberichten meer, gewoon muziek. Dan denk ik, laat de kerstmarkt toch kerstmarkt heten, wat is het probleem? Het gezellig samenzijn met anderen, daar gaat het om. Ik ken veel mensen oppervlakkig, geen enkele is bereid om vandaag aan de annexatie van Vlaanderen te beginnen. Laten we gewoon doen en folklore laten zijn wat het is. Laten we misschien meer inzetten op de strijd tegen echte discriminatie en echte intolerantie. Zo niet, dan schrijf ik nu onmiddellijk een petitie uit om mijn winterteen om te vormen tot een rasechte kerstteen.



3 opmerkingen:

  1. Wim,
    Ik ben het volledig met je eens. Echter vrees ik dat er mensen zijn die item wel belangrijk vinden en die door dergelijke onbelangrijke mededelingen een bepaalde denkrichting worden uitgestuwd. Niet nader omschreven groeperingen maken van dergelijk onbelangrijk nieuws echter gebruik om niet te onderschatten groep van de bevolking angst aan te jagen. Belangrijk wordt het dan wel dat deze groeperingen steeds meer aanhang krijgen en hierdoor wel eens het toekomstige maatschappelijk beleid kunnen gaan beïnvloeden. Hier mee rekening houdend wordt deze onbelangrijke nieuwsgaring misschien wel een belangrijk maatschappelijk issue.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ACC (ik denk dat ik weet wie je bent :) )
    Ik ben het eens met wat je zegt. Daarom gaat het mij niet om de naamsverandering, maar wel om het belang dat aan de discussie wordt gehecht. Dit belang onderschatten is erg onverstandig, dus doe ik dat niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dat ze in de politiek eens stoppenom met banale dingen bezig te zijn en daarvoor overbetaald te worden met onze zuur verdiende belastingscenjes. Ik denk dat er belangrijkere zaken zijn waarover vergadert moet worden.
    Als ze er echt een ei over moet gelegd worden....koning Filip is ne katholieke mens, dus België is katholiek en de kerstmarkt blijft gewoon kerstmarkt! Tradities dienen in ere gehouden te worden. Mvg Sven

    BeantwoordenVerwijderen

Humor als existentiebepaling

  Even in herinnering brengen: volgens Climacus bestaan er drie existentiesferen: de esthetische, de ethische en de religieuze. Ik heb deze ...