In het volle betoog wijdt Notabene uit over de rol van de zwaarte en de
angst. Hij hekelt de idee dat professionele artiesten, bij uitbreiding ook
kunstenaars in het algemeen, geen angst zouden hebben. De toeschouwer ziet
immers iemand op het toneel die volledig in haar element lijkt te zijn, iemand
die volledig vergroeid is, samenvalt met het personage dat ze neerzet. Niets is
minder waard, aldus Notabene, ’s avonds in de eenzaamheid van haar kamers,
overvalt de actrice de diepe, quasi existentiële angst die op het toneel
verdwenen lijkt te zijn. De interessante stelling van Notabene bestaat erin dat
de zwaarte nodig is, wil de actrice ten volle kunnen zijn wie ze is. Zwaarte is
hier nodig om de inherente kracht van de kunstenaar tot ontplooiing te laten
komen, daar die zwaarte in verhouding staat tot de grote innerlijke kracht die
iemand kan dragen.
Dit alles deed me toch terugdenken aan de kameel die voorkomt in
Zarathustra’s redevoering van de drie gedaanteverwisselingen. Voornoemde kameel
buigt zich gewillig voorover om zich met zwaarte te doen beladen. Zarathustra
voorziet een gedaanteverwisseling van kameel tot leeuw en tenslotte van leeuw
tot kind. De leeuw vernietigt de zwaarte, waarna het kind spelenderwijs en
lichtvoetig door het leven kan gaan. Vergeten we echter niet dat het kind
opnieuw kameel zal worden wanneer het zich in een specifieke en concrete
situatie van het leven bevindt of begeeft. Het is het vermogen van krachtige
mensen, aldus Notabene, om de angst toe te laten wanneer ze geen kwaad kan
doen. Je kan de angst immers niet volkomen beteugelen, iedereen voelt zich soms
wel eens angstig. Maar ik denk dat het hier nog verder gaat dan dat. Wat met
mensen die een existentiële angst ervaren ten gevolge van een psychische
aandoening, zoals burnout of depressie. De literatuur wijst erop dat burnouts
niet zelden voorkomen bij krachtige, ondernemende mensen. De ideeën van
Notabene in het achterhoofd zal het erop aankomen om de angst te leren
kanaliseren en te leren transfigureren (een begrip dat Notabene ook vermeldt),
zodat ze als brandstof kan dienen die, gevoed door de zwaarte van het bestaan,
kan resulteren in een sterke levenskracht.
Nosce te ipsum
Soren Kierkegaard, Nicolaus Notabene, Inter et Inter, Procul, Voorwoorden, De crisis, De heer Phister,
vertaling door Frits Florin en Annelies van Hees, van een nawoord voorzien door
Paul Cruysberghs, Deel 13 van de Nederlandse Soren Kierkegaard Werken,
Eindhoven: Damon, 2018 (oorspronkelijke uitgave 1848)
Bron afbeelding: https://en.wikipedia.org/wiki/Johanne_Luise_Heiberg
Geen opmerkingen:
Een reactie posten