zaterdag 28 april 2018

A handshake deal






De gemoederen raakten onlangs verhit toen bekend werd dat Aron Berger, een chassidische jood uit Antwerpen, een plaats zou krijgen op de lijst van CD&V, ondanks het feit dat hij weigert om vrouwen een hand te geven. Uiteindelijk leidde dit tot een fiasco. Bergers politieke carrière stopte alvorens ze begonnen was.
Dit is een gemiste kans. Wist u dat er een Chinese vloek bestaat die kortweg luidt: moge u leven in interessante tijden. Welnu, het zijn interessante tijden. Onze samenleving is superdivers geworden en velen onder ons beginnen dit te voelen. We zoeken halsstarrig naar een gemeenschappelijke ethos en alles wat maar wijst op verschil, wordt onmiddellijk gedemoniseerd.
De discussie is veelzijdig en complex. Ik zal een aspect behandelen, namelijk de symbolische beschouwing van het geven van een hand als teken van respect en waardering. We leven in een samenleving die, terecht, het geven van een hand aanziet als een manier van respectvolle communicatie, die wijst op wederzijdse waardering en gelijkwaardigheid. De hamvraag is, of elke cultuur dezelfde symbolische handeling gebruikt om een gelijkaardige communicatie tot stand te brengen. In de chassidische gemeenschap betekent het feit dat mannen en vrouwen buiten het huwelijk en/of de huwbare staat, mekaar de hand niet schudden, juist dat ze mekaar waarderen en respecteren. Dit heeft alles te maken met de bezorgdheid van de chassidim inzake het huwelijk. Onze samenleving bekijkt het huwelijk veeleer als een ontbindbaar engagement dat in het beste geval uitmondt in  een samenzijn tot de dood dit afbreekt. De vraag, die ik hier niet zal behandelen, is of we maatschappelijk nog een juist beeld van het huwelijk hebben.
De heisa rond Aron Berger doet een veel belangrijkere vraag naar de achtergrond verdwijnen. Is het voor onze superdiverse samenleving wenselijk, of zelfs noodzakelijk om alle actoren in het maatschappelijke en politieke debat te betrekken, zelfs wanneer dit gepaard gaat met een vernieuwde kijk op omgangsvormen? Het antwoord is wat mij betreft: zeer zeker. De angst voor het verschil werkt verlammend en staat een sterk maatschappelijk welzijn in de weg. Het is mijn overtuiging dat het omarmen van verschillen leidt tot versterking en niet tot verzwakking. Verschil betekent uiteraard niet dat morele waarden, zoals de gelijkwaardigheid tussen de seksen, tussen haakjes moeten worden geplaatst. Het betekent ook niet dat mensen hun gewoonten moeten opgeven: blijf dus maar handen geven. Eerlijk gezegd, ik vermoed dat Berger dit ook wel beseft…



Foto: Lise Verbeeck

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Humor als existentiebepaling

  Even in herinnering brengen: volgens Climacus bestaan er drie existentiesferen: de esthetische, de ethische en de religieuze. Ik heb deze ...