dinsdag 8 mei 2018

De plicht beschermt...




Rond het jaar 1764 ontmoet Immanuel Kant (1724-1804) een Engelse handelaar, Joseph Green. De twee worden al snel vrienden. Joseph Green was een man die leefde volgens strikte regels. Geen uitzonderingen. Kant en Green zouden mekaar op een ochtend om 08.00u. ontmoeten voor een trip met de koets. Green vertrok exact om 08.00u. Kant die even te laat op de afspraak verscheen, deed nog teken naar zijn vriend, maar die reed hem zonder blikken of blozen voorbij.
Stapsgewijs ontwaakt in Kant het belang van de plicht. Toegegeven, plicht klinkt onsmakelijk autoritair. Er is echter een belangrijk voordeel aan de plicht. Indien iemand zich rigoureus aan zijn plichten kan houden, dan mag die voor zichzelf besluiten dat hij een waar mens is. Met andere woorden, de vaardigheid om zich aan de plicht te houden, beschermt tegen ontmenselijking. Zich houden aan maatschappelijke verplichtingen (gezin, arbeid, sociale contacten, etc.), betekent zijn statuut als moreel hoogstaand mens verder uitbouwen.
Een gelijkaardige gedachte kan men in het jodendom terugvinden. De Thora bevat 613 geboden en verboden, maar kent geen woord voor gehoorzamen. Tegelijk wordt er heel veel aandacht besteed aan vergeving. Je gaat er immers op menselijk vlak op vooruit, indien je de geboden strikt probeert te volgen. Dat dit niet altijd mogelijk of wenselijk is, is de Thora niet vreemd. Vandaar de tweede, cruciale gedachte van vergeving.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Humor als existentiebepaling

  Even in herinnering brengen: volgens Climacus bestaan er drie existentiesferen: de esthetische, de ethische en de religieuze. Ik heb deze ...