dinsdag 11 december 2018

Het migratiepact


Houd u klaar om overrompeld te worden door migranten! Zeg vaarwel aan de eigen cultuur! De grenzen worden opengegooid en het einde van de wereld is in zicht, nu een groepje naïeve, zakkenvullende politici het pact van de ondergang hebben ondertekend…
Apocalyptische taal, het blijft fascinerend. Dus ik dacht, laat ik even tegen de trend ingaan en gewoon dit pact lezen. Blijkt uit de verschillende gesprekken die ik deze week over het pact had, dat dit wel een erg ongewone manier van doen is. Het is blijkbaar veel beter te oordelen over een tekst op basis van de meningen van anderen. Laat ik dan toch maar even zot doen en de tekst bestuderen.
Wat blijkt,  het pact voorziet de soevereiniteit van alle staten inzake hun beleid naar migratie toe. Wat mij betreft betekent dit dat België nog steeds baas is en blijft op eigen grondgebied. Wat blijkt evenzeer, dat het pact vooral bezorgd is voor wat de elementaire mensenrechten van elke bewoner van deze aardkloot betreft, dus ook die van u, beste lezer. Het staat dus buiten kijf  dat ook u recht heeft op leven, eigen cultuur, ontwikkeling, religie, … Deze mensenrechten zijn uiteraard bindend, voor u en voor mij. Ze geven rechten en plichten aan u en aan mij, maar ook aan iedere migrant en aan iedere aardbewoner waar dan ook. Of bestaan er misschien kinderen van een mindere God? Zijn er tweederangsmensen of derderangsmensen of misschien wel tienderangsmensen en betekent het feit dat geboren zijn onder een goed gesternte het recht geeft om anderen geluk te ontzeggen?
Het pact is een engagementsverklaring die een internationale coalitie op de been wil brengen rond migratie, een fenomeen dat onvermijdelijk en van alle tijden is. Oorlog is er immers altijd geweest. Heeft u er al eens bij stilgestaan hoeveel migratie er zal komen naar aanleiding van de klimaatverandering? Om nog maar te zwijgen over de economische migratie, die voor de invulling van  sommige knelpuntberoepen wellicht noodzakelijk zal zijn.
En dus ja, ik ben voor het pact. Maar toch heb ook ik enkele bedenkingen. Zoals ik reeds aangaf, is het pact wel degelijk bindend omdat de mensenrechten bindend zijn. Tegelijk is er, zoals ook reeds gezegd, de soevereiniteit van de staten die door het pact onderschreven wordt. Maar wat betekent ‘niet-bindend’ op internationaal politiek vlak? Ik bedoel het volgende: veronderstel dat een organisatie gebruik maakt van een adviescommissie die niet-bindende voorstellen doet naar het management. Indien het management zo’n commissie ernstig neemt, betekent dit uiteraard dat ze het advies van die commissie niet zomaar naast zich neer kan leggen. Daarom vraag ik me werkelijk af op welke manier de ontvangst van het migratiepact op internationaal diplomatiek niveau zal verlopen en op welke manier het concept ‘niet-bindend’ zal worden ingekleurd. Daarenboven kan je je afvragen wat de waarde van precedenten in het internationaal recht inhoudt of zal inhouden. De wijze waarop rechters met zogenaamde soft law zullen omgaan, lijkt me verre van duidelijk.
Ongeacht deze bedenking (die erg belangrijk is), ben ik van mening dat het migratiepact een positieve insteek kan zijn voor een internationaal beleid rond migratie. Want dat er een duidelijk internationaal antwoord moet komen op het vraagstuk van migratie, lijkt toch wel voor iedereen duidelijk…

Dr. Joanne Liu (Klikken mag altijd)

Ai Wei Wei Human Flow (Klikken mag nog steeds)

Tekst migratiepact Engels (Blijven klikken)



1 opmerking:

Humor als existentiebepaling

  Even in herinnering brengen: volgens Climacus bestaan er drie existentiesferen: de esthetische, de ethische en de religieuze. Ik heb deze ...