zondag 24 februari 2019

Terug naar de doodstraf? Hoe een gekwetste samenleving omgaat met haar wonden





Tijdens het VRT-journaal van maandag 18 februari stelde Bart de Wever onomwonden dat het voor hem persoonlijk geen probleem zou zijn dat Belgische IS-strijders, nu gevangen in Syrië, door een Iraakse rechtbank zouden veroordeeld worden tot de doodstraf. Hoewel het gaat over zijn persoonlijke mening, lijkt het me toch zinvol om hier even bij stil te staan. De doodstraf voor Belgische onderdanen kan wel degelijk een onrechtstreeks gevolg zijn van een beslissing van de Belgische regering.
Volgens de website van de VRT (link onderaan) was Emiel Ferfaille de laatste Belg die als gevolg van de doodstraf, uitgesproken door een Belgische rechtbank, werd geëxecuteerd in België. Hij stierf op 26 maart 1918. Nadien werd de doodstraf automatisch omgezet tot levenslang. België kent de doodstraf niet meer, maar met een politieke beslissing van de Belgische regering zou daar de facto wel eens verandering in kunnen komen.
Laat ik eerst even uitweiden naar een belangrijke pijler van onze cultuur, de religies gebaseerd op Abraham. Wat vandaag bekend staat onder de tien geboden, de verordeningen die Mozes op de berg Horeb van Jahwe ontving, bevatten een duidelijk bevel niet te doden. De geboden nuanceren hierin niet. Het doden van een medemens, ongeacht de omstandigheden, is onaanvaardbaar. Hierbij moet men zich realiseren dat de tien geboden gebaseerd zijn op een morele consensus die stapsgewijs in de samenleving is gegroeid. Het niet vereren van afgoden, het niet doden van mensen, niet liegen, het eren van een huwelijksbelofte, het niet stelen en bedriegen, al deze dingen zijn fundamenteel wil een samenleving een stabiele thuis bieden voor iedereen. Indien aan deze fundamentele geboden geraakt wordt, dreigt de oorlog van allen tegen allen en de totale anarchie.
In de 17de eeuw benoemde Thomas Hobbes laatstgenoemde oorlog van allen tegen allen de begintoestand van de mens. Hiermee bedoelt hij het beginsel van de mens. Indien er geen sociaal contract wordt gesloten, vormt de ene mens een wezenlijk gevaar voor de andere mens. Daarenboven is het leven in de woorden van Hobbes nasty, brutish and short. Om aan deze penibele situatie het hoofd te bieden, sluit de mens stilzwijgend een sociaal contract af. Elke onderdaan van de staat geeft zijn wrede agressie af aan de staat die hierdoor het monopolie van het geweld verwerft. Met andere woorden, de burger geeft zijn rol als roofdier op in ruil voor de bescherming van de staat, in de woorden van Hobbes, de Leviathan (zeemonster) genoemd. Deze Leviathan kan geweld plegen en straffen, indien de sociale stabiliteit hierom vraagt.
Zoals reeds aangehaald, riskeren voormalige IS-strijders met de Belgische nationaliteit, de doodstraf, indien ze zouden worden veroordeeld door een Iraakse rechtbank. Gesteld nu dat de Belgische regering dit toestaat, dan zou dit betekenen dat ze de doodstraf onrechtstreeks opnieuw toestaat, misschien wel invoert. Meer nog, gesteld dat de publieke opinie zich achter deze visie schaart, dan betekent dit dat ook zij een herinvoering van de doodstraf aanvaardbaar vindt. Dit is een ernstige evolutie, misschien wel een stap terug in de geschiedenis.
Volg even de redenering mee vanuit Hobbes. U, ik en de rest van de samenleving sluiten stilzwijgend een sociaal contract af waardoor de maatschappij vorm krijgt. U ziet dit op de cover van het boek, de Leviathan is opgebouwd uit mensen zoals u en ik. Hierbij geven we onze inherente capaciteit tot geweld af aan de staat, dit is in termen van Hobbes, de Leviathan. Deze overheid nu verkrijgt het monopolie van het geweld en hierdoor ook een mandaat om haar onderdanen te berechten. Evenzeer is de overheid verantwoordelijk voor de uitvoering en de opvolging van de vonnissen. In casu van de IS-strijders schuift de overheid deze taak door naar de Iraakse overheid in een ijdele poging haar verantwoordelijkheid te ontvluchten. De doodstraf, eventueel uitgesproken door de Iraakse rechters, staat dus in de lijn van de juridische en morele verantwoordelijkheid van de Belgische staat die hiervoor het mandaat ontvangt vanuit het sociaal contract dat door ieder van ons wordt aangegaan. Hoe men het ook wil uitleggen, als lid van de Belgische samenleving ben je moreel geconnecteerd aan de uitspraken van de Iraakse rechter.
Theo Francken heeft dit heel goed gezien. Zijn voorstel is geniaal. Laten we de Belgische IS-strijders hun Belgische nationaliteit afnemen, zo stelt hij. Dit is goed gezien van Francken, want door de Belgische nationaliteit af te nemen, knipt hij de morele draad door die u en mij verbindt met het oordeel van de Iraakse rechters en het lot van de Belgische IS-strijders. Het is een interessante discussie of het verkrijgen van een nationaliteit een gunst of een grondrecht is, maar ongeacht dat, is het afnemen van de nationaliteit een bedenkelijke zet in het hele verhaal van de morele verantwoordelijkheid.
Ik zie als enige oplossing de oprichting van een Europees tribunaal voor IS-strijders, eventueel gekoppeld aan het oorlogstribunaal in Den Haag. Dit tribunaal kan streng straffen, maar garandeert een moreel verantwoorde rechtsgang. Dat deze gang van zaken onze samenleving opnieuw op de proef zal stellen, staat buiten kijf. Maar zoals ik reeds in voorgaande stukken schreef, vormt het dossier van IS, zowel voor wat de kinderen als de ouders betreft, een van de moeilijkste morele uitdagingen van de jongste tijd. Het zal er echter op aankomen om, geconfronteerd met de vreselijke, beestachtige moorddadigheid van IS, als samenleving niet zelf te verglijden naar moreel bedenkelijk handelen. Bedenk dat het gebod ‘dood niet’, onlosmakelijk verbonden is met het humanisme. Laten we ook niet vergeten dat een andere pijler van onze cultuur, i.e. de religies in de lijn van Abraham, een morele code ontwikkelde die geen discussie toelaat: dood niet.



Met dank aan Patrick Bailliu.
Foto cover Leviathan: google afbeeldingen/wikipedia
Foto citaat Nietzsche (Afgodenschemering): https://www.quote-co.nl/quotes/friedrich-nietzsche/als-je-in-de-afgrond-kijkt-dan-kijkt-de-afgrond-ook-in-jou/



2 opmerkingen:

  1. Zoals je het stelt, ontvlucht de Belgische regering inderdaad zijn verantwoordelijkheid. Toch een bedenking: kan of moet een wet die vanuit een morele consensus ontstaan is, ook toegepast worden op degene die zich boven deze consensus stelt? Met andere woorden: is de doodstraf echt absoluut ontoepasbaar op een IS-strijder die de rol opneemt van roofdier voor de ander? Passen we 'onze' mensenrechten, die we zo graag als universeel beschouwen, niet te vaak toe op culturen die daar geen boodschap aan hebben? Een IS-strijder wil uiteindelijk sterven voor zijn zaak, een lange gevangenisstraf past niet in zijn concept van 'rechtvaardigheid'. Vanuit zijn perspectief zal alleen Allah hierover oordelen. Of die Iraakse rechters de sharia zullen toepassen, weet ik niet. Misschien zal de beschuldigde ook hun gezag niet erkennen, net zo min als hij het gezag van een Europees tribunaal zal aanvaarden. Hij zal misschien een shariarechtbank erkennen. Is het dan aan ons om hem deze rechtspraak te ontzeggen? Zou dat geen bewijs van onze westerse morele superioriteit zijn?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. De discussie over het al dan niet universeel zijn van de mensenrechten is interessant. Je kan je inderdaad de vraag stellen of de verklaring van de universaliteit van de mensenrechten geen vorm van westerse morele superioriteit veronderstelt. Tegelijk is deze discussie naar mijn mening het slachtoffer van een samenleving die ten onder gaat aan haar eigen tolerantie. Het is bijna not done om te beweren dat een opvatting beter is dan een andere opvatting. Indien nu de decaloog, maar zeker ook het humanisme, tot het oordeel komt, en dit na lange discussie over heel wat generaties, dat de medemens doden een flagrante morele misstap is, dan moet men durven stellen dat deze opvatting inderdaad een moreel gezag heeft dat andere morele kaders overstijgt. Ik vrees dat een oogluikend toelaten van de doodstraf op termijn de moraliteit, verworven door de strijd van generaties mensen, onderuit zal halen. Dat is wat Nietzsche volgens mij bedoelt wanneer hij waarschuwt dat een te lang kijken in de afgrond kan resulteren in een terugkijken van de afgrond. Ik denk dat een internationaal tribunaal vooral belangrijk is voor ons, en niet zozeer voor de IS-strijder. Het is inderdaad een enorme uitdaging om de eigen menselijkheid te blijven bewaren, wanneer men geconfronteerd wordt met een vreselijke onmenselijkheid. Ik vrees zelfs, dat de hedendaagse medische mogelijkheden, die overlijden pijnloos kunnen veroorzaken, wel eens in de kaart zouden kunnen spelen van mensen die voor de doodstraf pleiten. Maar dat laatste is eerder speculatie. Bedankt voor de reactie.

    BeantwoordenVerwijderen

Humor als existentiebepaling

  Even in herinnering brengen: volgens Climacus bestaan er drie existentiesferen: de esthetische, de ethische en de religieuze. Ik heb deze ...